Po co studiować sztukę w czasach globalnego kryzysu? – wystawa kuratorka dr Katarzyna Kasia

Opublikowano 9 marca 2020

Po co studiować sztukę w czasach globalnego kryzysu?

Stanisław Brach, Joanna Dziduch, Jarosław Kozakiewicz, Diana Lelonek, Anna Rutkowska, Piotr Wesołowski
Kuratorka: Katarzyna Kasia

https://www.facebook.com/events/204419183980846/

 

Zona Sztuki Aktualnej
Otwarcie wystawy: czwartek, 19 marca 2020 godz. 18.00
Czas trwania wystawy: 20.03-10.04.2020

Organizatorzy: Zona Sztuki Aktualnej, Akademia Sztuki w Szczecinie, Galeria Salon Akademii, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Decyzja o rozpoczęciu studiów artystycznych nie zawsze jest całkowicie świadomym wyborem. Często jest to początek fascynacji procesem twórczym, albo zwyczajny przypadek. Mało kto zastanawia się na tym etapie dlaczego chce zajmować się sztuką i jakie może to mieć konsekwencje w dłuższej perspektywie. Okres studiów to czas intensywnej pracy, rozwoju swoich umiejętności, świadomości społecznej, ciągłej redefinicji siebie i swojej twórczości.

John Baldessari chociażby, zanim został artystą, wahał się, czy nie powinien może zostać pracownikiem społecznym. Nie opuszczało go silne poczucie wewnętrznego moralnego obowiązku wobec społeczeństwa, chciał pomagać innym. Sztuka według niego nie pomagała nikomu w niczym konkretnym. Pedagogiczne doświadczenie pracy ze studentami, czy okazjonalnie również z młodocianymi przestępcami sprawiło, że uwierzył w sprawczość sztuki.

W ramach wystawy “Po co studiować sztukę w czasach globalnego kryzysu? ” chcielibyśmy zastanowić się, co jest dziś istotne w momencie podejmowania decyzji o studiach artystycznych, pracy nauczycielskiej, czy też o poświęceniu wielu lat swojego życia aktywności artystycznej.

Sytuując to pytanie w kontekście globalnego kryzysu – “Szóstego Wymierania”, kryzysu klimatycznego, wzrostu popularności skrajnych ideologii, potencjalnego zmierzchu EU, prezentujemy prace, ale też postawy wybranych pedagogów, absolwentów, studentów – artystów i artystek związanych z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Akademią Sztuki w Szczecinie.

Można zacząć od zastanowienia się nad tym, co się stanie z galeriami za 10, 50, 100 lat. Co się stanie z przestrzeniami przeznaczonymi do eksponowania sztuki, kiedy temperatura na kuli ziemskiej podniesie się jeszcze o kilka stopni, kiedy stopnieją lodowce, kiedy Polska stanie się pozbawionym wody stepem? Kiedy w części zamieszkanych dotychczas terenów, życie przestanie być możliwe? Co się stanie z akademiami sztuk pięknych? Komu, do cholery, potrzebna będzie w takim świecie sztuka?

Kim ma być artysta? Jest aktywistką, niestrudzenie walczącą o przyrodę? A może jego zadaniem jest tylko utrwalanie tego, co na naszych oczach wymiera, śpiewanie żałobnych pieśni? Może jest niestrudzoną zbieraczką odpadów, próbującą poprzez cierpliwy recykling, nadać im sens – choćby taki, że coś się zachowało we względnej przydatności? A może artystka to wizjonerka, tworząca alternatywne koncepcje przyszłości, wynalazca, badaczka, analityk rzeczywistości, człowiek o wybitnej wyobraźni?

Nie znamy odpowiedzi na te wszystkie pytania. Nie wiemy, co i kiedy przyniesie nam przyszłość. Prowadzimy zajęcia, spotykamy się, funkcjonujemy jako wspólnota, cały czas kwestionując własną oczywistość. Bo tak naprawdę nie wiemy po co studiować sztukę w czasach globalnego kryzysu, ale wiemy, że na martwej planecie sztuki nie będzie.

***
“Po co studiować sztukę w czasach globalnego kryzysu” to wspólny projekt Zony Sztuki Aktualnej w Szczecinie i Galerii Salon Akademii w Warszawie. W jego ramach odbędą się dwie wystawy – 19 marca Galeria Salon Akademii zaprezentuje swój pokaz gościnnie w Zonie Sztuki Aktualnej, natomiast 4 kwietnia zobaczymy prezentację Zony Sztuki Aktualnej w Salonie Akademii w Warszawie.