Kuba Szreder / wykład monograficzny

Opublikowano 29 stycznia 2021

Zapraszamy na wykład monograficzny dr Kuby Szredera – pracownika WZKW

Szczegóły: https://www.facebook.com/events/167839631455100/

Centrum Możliwych Ekonomii.
Badania artystyczne na pograniczu sztuki współczesnej i feministycznej ekonomii.

Centrum Możliwych Ekonomii (Centre for Plausible Economies) założyliśmy wspólnie z artystką wizualną Kathrin Böhm w 2018 roku w Londynie. Celem Centrum jest badanie ekonomicznego podłoża sztuki współczesnej oraz wykorzystanie artystycznej wyobraźni w oddolnej transformacji codziennych ekonomii. Centrum jest parainstytucjonalnym ośrodkiem badawczym afiliowanym z Company Drinks, które samo jest dziełem sztuki w skali rzeczywistej, praktycznie funkcjonującym przedsiębiorstwem oraz konceptualną pracą artystyczną. Za motto Centrum służy angielskie powiedzenie „walking the walk while talking the talk”, ponieważ kładziemy nacisk na praktyczne aplikacje dyskutowanych teorii. Centrum podjęło m.in. współpracę z Communities Economies Research Network (CERN), ogólnoświatową siecią feministycznych ekonomistek i aktywistek, prowadzi też prace z Association de Arte Útil (międzynarodowym Stowarzyszeniem Sztuki Użytkowej) czy też z Whitworth Museum w Manczesterze. W swojej prezentacji skupię się na dwóch projektach Centrum, które są przykładem artystycznych badań-w-działaniu, projekcie kuratorskim Re:drawing the Economies (2018) oraz eseju wizualnym Icebergian Economies of Contemporary Art (2020).

dr Kuba Szreder – wykładowca na WZKW Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Po ukończeniu socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim pracował jako niezależny kurator interdyscyplinarnych projektów z pogranicza sztuki, działań publicznych, krytycznej refleksji i społecznych eksperymentów. Jest redaktorem wielu książek i katalogów oraz autorem tekstów z zakresu socjologii i teorii sztuki publikowanych w Polsce i poza jej granicami. Jego pierwsza autorska książka” ABC Projektariatu” została wydana w 2016 roku przez Bęc Zmianę. W 2009 roku zainicjował Wolny Uniwersytet Warszawy, z którym przeprowadził szereg programów badawczych dotyczących współczesnych systemów produkcji kulturowej. W swojej pracy teoretycznej analizuje obecne formy produkcji kulturowej w kontekście późnego kapitalizmu. W 2015 roku obronił doktorat na Loughborough University School of the Arts o politycznych i ekonomicznych aspektach niezależnych projektów kuratorskich.