Katedra Metod Badania Sztuki i Architektury

Kadra Katedry Metod Badania Sztuki i Architektury 

 

Kierownik Katedry – prof. ASP dr hab. Andrzej Leśniak

prof. ASP dr hab. Andrzej Leśniak – Historyk sztuki i kulturoznawca. Absolwent filozofii (Uniwersytet Jagielloński, 2003), Szkoły Nauk Społecznych PAN w Warszawie (2007), doktor historii sztuki (Uniwersytet Warszawski, 2008), doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa (SWPS, 2014). Wykładał na Uniwersytecie Warszawskim (Instytut Historii Sztuki, Instytut Kultury Polskiej) i w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Od 2009 do 2013 roku adiunkt w Katedrze Kultury Współczesnej UJ. Od października 2013 do września 2014 adiunkt w Katedrze Kultury Miejsca Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od października 2014 roku profesor nadzwyczajny Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i kierownik Katedry Kultury Miejsca. Autor trzech książek: Ikonofilia. Francuska semiologia pikturalna i obrazy, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2013; Obraz płynny. Georges Didi-Huberman i dyskurs historii sztuki, seria Horyzonty nowoczesności, Universitas, Kraków 2010; Topografie doświadczenia : Maurice Blanchot i Jacques Derrida, Aureus, Kraków 2003, i kilkunastu artykułów naukowych. Stypendysta Rządu Francuskiego (2006), Ośrodka Kultury Francuskiej UW (2005) oraz Szkoły Nauk Społecznych Polskiej Akademii Nauk (2003–2007). Stażysta w Médialab Sciences Po i Centre d’Histoire et de Théorie des Arts EHESS. Laureat organizowanego przez Stowarzyszenie Historyków Sztuki konkursu im.ks. prof. Szczęsnego Detloffa na najlepszą pracę naukową młodego historyka sztuki (dwukrotnie: 2009 i 2013). Laureat Nagrody III stopnia Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego (2010), laureat Nagrody II stopnia Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego (2011). Laureat konkursu na staże zagraniczne w ramach programu Uniwersytetu Jagiellońskiego „Społeczeństwo – Technologie- Środowisko” (dwukrotnie: 2011 i 2012). Redaktor w „Architekturze-murator” (2006–2007), „Dobrym Wnętrzu” (2007–2008) oraz „Futu” (2008–2009). Autor kilkudziesięciu krótkich tekstów o architekturze i dizajnie. Pomysłodawca i prowadzący projekt „Teorie. 12 nowych spojrzeń na architekturę”, cyklu tekstów współczesnych filozofów i krytyków architektury zrealizowanego na łamach „Architektury-murator” Zainteresowania: współczesna humanistyka francuska (zwłaszcza historia sztuki), architektura.

andrzej.lesniak@asp.waw.pl

spis publikacji    

 

ad. dr Filip Burno – historyk architektury, adiunkt na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, specjalizuje się w historii architektury XIX i XX w., zajmuje się relacjami władzy i procesami urbanizacyjnymi, problemami kreowania polityki pamięci, a także wytwarzaniem przestrzeni w wyniku procesów modernizacyjnych w I poł. XX w. Ważniejsze publikacje: Świątynie nowego państwa. Kościoły rzymskokatolickie II Rzeczypospolitej (Warszawa 2012), Spektakl i modernizacja. Miasta włoskie w okresie faszyzmu, 1922 – 1945 (Warszawa 2016). 

 filip.burno@asp.waw.pl

spis publikacji  

ad. dr Łukasz Ronduda – historyk sztuki, kurator, reżyser. Kurator w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Autor książek: Polska Sztuka lat 70. Awangarda (2009), Strategie subwersywne w sztukach medialnych (2006), Warpechowski, Konieczny, Bodzianowski, Uklański. Warpechowski, Dawicki (2011). Redaktor publikacji, m.in.: Warsztat Formy Filmowej (wspólnie z Mariką Kuźmicz, 2017), Kino-Sztuka, zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej (wspólnie z Jakubem Majmurkiem, 2016), Oskar Hansen Opening Modernism (wspólnie z Aleksandrą Kędziorek, 2014), KwieKulik (wspólnie z Georgiem Schoolhammerem, 2013). W 2011 opublikował powieść W połowie puste napisaną wspólnie z Łukaszem Gorczycą.

Kurator wystaw m.in.: Precz z Alfonsami Sztuki, relacje pomiędzy sztuką a punkiem (wspólnie z M. Wolińskim, Warszawska Giełda Papierów Własnościowych, 2006); Nowa Sztuka Narodowa (wspólnie z Sebastianem Cichockim, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie 2012), Co Widać. Polska Sztuka Dzisiaj (wspólnie z Sebastianem Cichockim, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie 2014), Chleb i Róże (wspólnie z Natalią Sielewicz, Muzeum Sztuki Nowoczesnej 2016). Obecnie pracuje nad wystawą Co to jest Oświecenie (wsplnie z Gośką Macugą i Tomaszem Szerszeniem, Muzeum Sztuki Nowoczesnej 2018).

Reżyser filmów fabularnych: Performer (2015) oraz Serce Miłości (2017)

lukasz.ronduda@asp.waw.pl

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie © 2018

Korzystamy z technologii ciasteczek. Przeglądając naszą stronę zgadasz się na używanie ich. Polityka cookies.Rozumiem